Objavljeno Komentiraj

Lambda sonda i sve što trebate znati o njoj

Lambda sonda

Lambda sonda ili Oxygen sensor je senzor koji mjeri sadržaj kisika u ispušnim plinovima.  Prema izmjerenoj količini elektronika upravljačkog modula motora procjenjuje omjer goriva zraka u usisnoj smjesi te po potrebi povećava ili smanjuje količinu ubrizganog goriva. Za potpuno izgaranje 1 kg benzina potrebno je 14,7kg zraka i to je optimalni (stehiometrijski) omjer. Tzv. faktor lambda je omjer stvarne smjese goriva u odnosu na onu idealnu (14,7/1). Kada je smjesa idealna kažemo da je lambda faktor 1. Ako je ovaj broj manji, smjesa je bogata (više goriva od potrebnog), a ako je veći, siromašna.

14,7/1 smjesa

Zašto je ovo bitno. Početkom devedesetih počinje se voditi sve više računa o ekologiji i većina proizvođača počinje uvoditi katalizatore koji otrovni ugljični monoksid (CO) oksidira u neotrovni ugljični dioksid, ugljikovodici (HC) oksidiraju se u vodenu paru i ugljični dioksid, a kancerogeni se dušični oksidi (NOx) reduciraju u dušik. Da bi ovo funkcioniralo i da bi katalizator davao najbolje rezultate potrebna je optimalna smjesa goriva i zraka (14,7/1), to jest Lambda faktor mora biti što bliže jedinici. Upravo za to se brine lambda sonda koja ovaj omjer utvrđuje i dojavljuje ga ECU kontroleru motora koji upravlja količinom ubrizganog goriva.

smjesa zraka i goriva

Kako LAMBDA SONDA funkcionira

Lambda sonda mjeri omjer goriva i zraka u smjesi posredno – mjerenjem sadržaja kisika u ispušnim plinovima, u kojima zaostane od 0,2 do 0,4 posto kisika. To odgovara koeficijentu lambda od 0,95 do 1,05. Sadržaj kisika u ispušnim plinovima mjeri se kisikovom sondom, popularno zvanom lambda sondom. Osnovni element sonde je kruti elektrolit (keramika) od cirkonijevog oksida ZrO, smješten između dvije elektrode.

kako radi lambda sonda

Sadržaj kisika u ispušnim plinovima znatno mijenja napon na sondi. Mjerenjem tog napona mjeri se sadržaj zaostalog kisika u ispušnim plinovima te se na taj način utvrđuje koeficijent lambda. Lambda sonda šalje signal u upravljački sklop sustava za ubrizgavanje goriva (ECU kontroler motora), te se na temelju te informacije neprestano podešavaju ulazni parametri (omjer zraka i goriva) potrebni za potpuno izgaranje goriva i dobar rad katalizatora.

Da bi se aktivirao kemijski proces na senzoru, sonda mora postići temperaturu od oko 350 stupnjeva celziusa.  U svrhu postizanja radne temperature, lambda sonda, postavlja se čim bliže motoru. Ukoliko je sonda pozicionirana dalje, u nju je ugrađen grijač, koji omogućuje brže postizanje radne temperature senzora.

temperatura lambda sonde

Vrste LAMBDA SONDI

Postoje dvije osnovne vrste lambda sondi prema tipu signala koji daju na izlazu: dvostupanjska lambda sonda i širokopojasna lambda sonda.

Dvostupanjska lambda sonda može evidentirati samo da li je smjesa u bogatom (λ < 1) ili siromašnom radnom području (λ >1).Točnu vrijednost faktora zraka ovom sondom nije moguće odrediti. Reagira na sadržaj kisika u ispuhu, a  njena karakteristika je skokovita promjena napona upravo u stehiometrijskom području λ = 1.

Širokopojasna lambda sonda može emitirati signal proporcionalno zaostalom sadržaju kisika u ispušnom zraku. Tako za razliku od dvostupanjske lambda sonde može precizno odrediti količinu kisika u ispuhu, a time i lambda faktor.

Signa lambda sonde

Prema materijalu izrade lambda sonde mogu se podjeliti na:

Lambda sonda od cirkonij-dioksida – ovaj senzor kisika sadrži kruti elektrolit na bazi cirkonij-dioksida. Izlazni signal stvaraju ioni kisika koji prolaze kroz element. Lambda sonda od cirkonij-dioksida ističe se po sljedećim karakteristikama: brzo je spremna za rad, ima visoku temperaturnu otpornost i visoko je pouzdana.

Lambda sonde od titanij-dioksida koriste se rjeđe i imaju kruti element od titanium dioksida. Čvrstog su i kompaktnog dizajna, imaju kratko vrijeme odaziva i ne iziskuju referentni zrak i brzo postižu radnu temperaturu.

Također imamo lambda sonde sa i bez grijanja. Grijač u lambda sondi pomaže joj da prije dosegne radnu temperaturu te funkcionira već od samog starta motora. Upravo zbog toga razlikuje se i broj žica na konektoru tako da imamo lambda sonde sa jednom žicom, no i sa dvije, tri, četiri, čak i pet.

LAMBDA SONDA i dizelaši

Iako se na starijim dizelima lambda sonde nisu koristile, uvođenjem EURO4 norme ovaj senzor postao je sve češći i na vozilima sa dizelskim pogonom.

Lambda sonda na dizelskom voziu

Pošto je princip rada dizelskog motora umnogome drugačiji od benzinskog i funkcija te način korištenja lambda sonde se razlikuje. Svrha je i dalje jednaka, omogućiti motoru da optimalno radi uz minimalnu potrošnju goriva i štetnih ispušnih plinova.

Gdje se nalazi LAMBDA SONDA

Razlikujemo sisteme sa jednom ili više lambda sondi. Glavna lambda sonda nalazi se na ispušnoj grani ispred katalizatora.

Prva lambda sonda na ispušnoj grani

Starija vozila imaju samo ovu lambda sondu, dok se kod novijih prema zahtjevima OBDII standarda za kontrolu ispušnih plinova koristi i najmanje još jedna kontrolna sonda iza katalizatora. Ova lambda sonda kontrolira ispušne plinove nakon prolaska kroz katalizator i time kontrolira njegovu funkciju.

OBDII SISTEM LAMBDA SONDI

Ukoliko kompjutor motora (ECU) uspoređujući rezultate prije i poslije katalizatora zaključi da je poboljšanje kvalitete ispušnog pina malo ili nikakvo prijaviti će grešku i upaliti MIL lampicu na instrument ploči automobila.

Kako prepoznati kvar LAMBDA SONDE

Nestabilan rad motora, gubitak snage ili povećana potrošnja goriva može značiti da je lambda sonda prestala funkcionirati. U slučaju kvara, lambda sondu bi trebalo odmah zamijeniti kako bi se izbjegli potencijalni kvarovi motora ili oštećenja katalizatora čiji troškovi popravka mogu značajno premašiti trošak zamjene sonde.

loša lambda sonda

Također, paljenje lampice kontrole motora (MIL) može upućivati na kvar lambda sonde. U tome slučaju treba očitati grešku OBDII uređajem za autodijagnostiku da bi potvrdili uzrok kvara.

Greška lambda sonde OBDII

OBDII greške vezane uz LAMBDA SONDU

P0030 do P0032 – greška u krugu grijanja lambda sonde 1 na prvoj grani ispuha
P0036 do P0038 – greška u krugu grijanja lambda sonde 2 na prvoj grani ispuha

P0040 i P0041 – zamjenjene žice lambda sondi na prvoj i drugoj grani ispuha

P0042 do P0044 – greška u krugu grijanja lambda sonde 3 na prvoj grani ispuha
Poo50 do Poo52 – greška u krugu grijanja lambda sonde 1 na drugoj grani ispuha

P0053 do P0055 – pogrešan otpor grijača senzora na prvoj grani ispuha

Poo56 do P0058 – greška u krugu grijanja lambda sonde 2 na drugoj grani ispuha

P0059 do P0061 – – pogrešan otpor grijača senzora na drugoj grani ispuha

P0062 do P0064 – greška u krugu grijanja lambda sonde 3 na drugoj grani ispuha

P0130 do P0135 – problemi sa lambda sondom 1 na prvoj grani
P0136 do P0140 – problemi sa lambda sondom 2 na prvoj grani

P0141 – problemi sa grijanjem lambda sonde 2 na prvoj grani

P0142 do P0146 – problemi u krugu lambda sone 3 na prvoj grani ispuha

P0147 – problemi sa grijanjem lambda sonde 3 na prvoj grani

P0150 do P0167 – problemi sa lambda sondama na drugoj grani auspuha – ove greške pojavljuju se isključivo kod V6, V8 i sličnih motora sa dvije ispušne grane.

P0170 do P0172 – loša smjesa goriva i zraka na prvoj grani ispuha

P0173 do P0176 – loša smjesa goriva i zraka na drugoj grani ispuha

 


UREĐAJI KOJIMA MOGU OČITATI I OBRISATI OVE GREŠKE


 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *