Objavljeno

Što su OBDII modovi i čemu služe?

OBDII EOBD modovi 1 do 9

OBDII uređaji za autodijagnostiku vrlo su popularni, naručito kod kućnih majstora koji sami održavaju svoja vozila. Prednost im je vrlo niska cijena i upotrebljivost na bilo kojem iole novijem vozilu bez obzira na marku i model. Ukoliko Vam je pojam OBDII totalna nepoznanica predlažem Vam da prvo pogledate stariju temu koja objašnjava pojmove kao OBD1, OBDII, EOBD i slično.

Ako Vam je to jasno, uđimo malo dublje u problematiku i pojasnimo na koji način jedna OBDII / EOBD dijagnostika komunicira sa vozilom.


UREĐAJI ZA EOBD / OBDII AUTO DIJAGNOSTIKU U NAŠOJ PONUDI


Nakon spajanja OBDII (EOBD) dijagnostičkog uređaja na vozilo i uspostavljanja komunikacije dijagnostika pregledava adrese uređaja koji su dostupni.  S obzirom da OBDII sustav pokriva samo kontrolu rada motora njemu će zanimljive biti adrese $00 do $17 koje su rezervirane za motorni ECU. Nakon što uoči takav kontroler uređaj se spaja sa njime i započinje dijagnostičku komunikaciju u nekom od 9 MOD-ova OBDII dijagnostike. ECU kontroleri različitih automobila, a pogotovo starijih modela, ne podržavaju nužno svih 9 modova rada. Što je vaše vozilo novije, to je veća vjerojatnost da podržava više modova rada. U nastavku ćemo detaljnije opisati za što služi koji od ovih 9 modova.

MODE 1

U ovom načinu rada dijagnostički uređaj iščitava PID-ove koji opisuju trenutne vrijednosti sustava s kojima motor radi. Npr. u ovom načinu rada mogu biti dostupne informacije poput:

  • ulaznih ili izlaznih analognih signala poput brzine vrtnje motora, temperature motora, napona na lambda sondi itd.
  • ulaznih ili izlaznih digitalnih signala poput informacije o tome da li je pritisnuta spojka, da li je zaklopka za snagu u položaju za prazni hod ili je širom otvorena itd.
  • proračunski elementi kojima računalo motora upravlja radom motora poput vremena otvorenosti brizgaljki (vrijeme brizganja) itd.
  • informacije o trenutnom statusnom stanju (da/ne) pojedinih sustava na vozilu poput: uključenost i postojanje klima-uređaja, postojanje CAN sabirnice, postojanje ABS/ASR/ESP itd.
OBDII skener - Mode 1
Prikaz MODE 1 očitanja na FOXWELL OBDII skeneru

Svaki senzor karakterizira broj koji se naziva PID (Parameter IDentifier) parametar. Na primjer, standard propisuje da brzina motora ima dodjeljen PID 12. OBD standard (ažuriran 2007.) uključuje 137 PID-ova. Naravno, ne podržavaju svi automobili sve PID-ove.

MODE 2

U ovom načinu rada dijagnostički uređaj čita vrijednosti podataka (Freeze Frame) koji su vladali za vrijeme nastupanja neke greške. Ovdje se mogu pročitati podaci koja je greška memorirana (npr. P0122 što znači da je došlo do greške na senzoru papučice gasa), te da je greška nastupila dok je motor radio brzinom vrtnje 850 okr/min, temperatura rashladnog sredstva motora je tada bila 19°C, a motor je radio na opterećenju od 25,5% itd. Ovdje prikazane vrijednosti su uobičajeno isti PID-ovi (iste vrijednosti) koje se mogu vidjeti i u
Modu 01, s tim da se tamo prikazuju trenutne vrijednosti rada motora, a u ovom modu rada prikazuju se “zamrznute” vrijednosti koje su vladale u trenutku nastajanja greške u sustavu.

OBDII Mode2
Freeze frame podaci očitani OBDWiz programom za PC i ELM327 USB interfejsom

MODE 3

Ovo mod služi za čitanje grešaka iz ECU-a. U ovom načinu rada dijagnostički uređaj čita sve šifre grešaka. Npr. ako dijagnostički uređaj pročita grešku P0100 to znači da je greška negdje na senzoru koji mjeri maseni protok zraka u motor. Ovdje ne mora biti prikazana samo jedna greška već se prikazuju sve greške koje su memorirane – one koje su normirane uz OBDII program (P0). Najčešće ima više memoriranih grešaka za samo jedan kvar. Važno je naglasiti da se u ovom načinu rada išćitavaju tzv. potvrđene greške u sustavu. To znači da se greška dogodila najmanje tri puta pa je stoga memorirana u računalu kao trajna
greška. Ovaj način rada (mode 03) je standardan način za iščitavanje grešaka pohranjenih u računalu uz pomoć EOBD sustava.

OBDII MODE3
Potvrđene greške pročitane u MODE 3 označene crvenom bojom. Iščitano programom Torque za Android i iCAR ELM327 bluetooth interfejsom.

MODE 4

U ovom načinu rada dijagnostički uređaj briše greške iz memorije računala (Mode 03) i poništava sve pridružene informacije koje su memorirane uz tu grešku (one koje se mogu čitati u Modu 02), kao i veličine koje su eventualno izmjerene tijekom mjerenja u Modu 05. Također, pokretanjem ovog dijela programa brišu se i sve nepotvrđene greške koje se trenutno nalaze u Modu 07. Kada se jednom provede brisanje svih grešaka i testnih rezultata na nikakav način se više ne može rekonstruirati postojanje tih informacija na motoru (osim ako motor još nije popravljen pa će se iste greške još jednom ponoviti).

OBDII MODE 4
Kodovi grešaka obrisani sa Autel OBDII skenerom

UREĐAJI ZA EOBD / OBDII AUTO DIJAGNOSTIKU U NAŠOJ PONUDI


MODE 5

U ovom modu rada dijagnostički uređaj provodi testiranje lambda sonde na osnovi snimanja njenog signala. Izborom ovog načina rada dijagnostički uređaj nam pruža na uvid sve vrijednosti TID-ova (Test IDentification). TID-ovi se u EOBD programu koriste za utvrđivanje testiranje rada lambda sonde. Za to testiranje norma predviđa 9 TID-ova (od TID $01 do TID $09), ali proizvođač može odrediti i dodatne TID-ove.
Lambda sonda je najznačajniji senzor za stanje ispušnih plinova te se njena ispravnost višestruko provjerava u ECU-u motora. Provjera se obavlja prije paljenja vozila, za vrijeme grijanja kao i u samoj vožnji kada se uspostave relativno stabilni (konstantni) uvjeti vožnje (brzina vrtnje motora i opterećenje). Vremenske rokove u kojima se provjerava rad lambda sonde određuje program u ECU-u, a uobičajeno se kreću oko 20 sekundi.

OBDII Mode5
Prikaz testa lambda sonde u MODU 5 pomoću ELM327 interfejsa i ScanMaster software-a za PC

Testovi lambda sode obično se odnose samo na benzinske motore. Kod novih ECU-a koji koriste CAN vezu ovaj mod se više ne koristi već ga zamjenjuje testiranje u MODE 6.

MODE 6

Ovaj način rada razlikuje se od proizvođača do proizvođača vozila. Naime, EOBD normom nije definirano što se u ovom načinu rada mora moći prikazati ili testirati te se uobičajeno koristi za prikaz rezultata testova komponenti koje sustav ne nadzire kontinuirano.

Prikaz testova u MOD 6 pomoću ScanMaster LITE software-a za Android telefone i najjeftinijeg ELM327 BT interfejsa

MODE 7

Greške koje se mogu očitati u Mode 03 načinu mjerenja su potvrđene greške (FAULT CODE) odnosno one su se dogodile najmanje tri puta. Međutim, u modu 07 bilježe se one greške koje će tek eventualno biti prebačene u mode 03, tj. koje su se dogodile tek jednom ili dva puta pa su stoga još uvijek nepotvrđene (PENDING CODE). U svakodnevnoj autodijagnostici prilikom iščitavanja pohranjenih grešaka u računalu bitno je pročitati greške iz moda 03 ali i greške u modu 07. Tek uvid u jedan i drugi način rada (u potvrđene i nepotvrđene greške) serviseru može dati pravi uvid u stanje motora.

OBDII MODE7
Čitanje nepotvrđenih “PENDING” kodova sa iOBD programom na iPhone telefonu i ELM327 WiFi interfejsom

MODE 8

Ovaj način rada predviđen je za ciljano pokretanje pojedinih testova izvršnih elemenata (aktuatora) na pojedinim sklopovima motora. Npr. ovdje se može pokrenuti test kojim se otvara ventil na spremniku benzinskih para iz spremnika goriva, test kojim se pokreće EGR ventil, test kojim se podižu igle u brizgaljkama ili test kojim se pokreće zaklopka za promjenu obujma usisne grane itd.
Ispitivač osluškivanjem rada pojedinih aktuatora samo potvrđuje da pojedini dijelovi stvarno rade.

MODE 9

U Modu 09 prikazuje se osnovne identifikacijske oznake vozila i motora poput VIN, CIN, CVN oznake, oznake motora, mjenjača itd.

OBDII MODE9
Prikaz očitanog VIN koda na Autel skeneru
  • VIN – Vehicle Identification Number
  • CIN – Calibration Identification Number
  • CVN – Calibration Verification Number

UREĐAJI ZA EOBD / OBDII AUTO DIJAGNOSTIKU U NAŠOJ PONUDI


 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *