OPĆENITO O AUTOMOBILSKOJ TEHNICI

Što su DPF / FAP filteri i kako ih održavati

DPF i FAP filteri

Što su FAP i DPF filteri

DPF filter (eng. Diesel Particulate Filter) i FAP (Filter AntiPollution) smatra se jednim od najproblematičnijih dijelova današnjih automobila s dizel motorima. Iako su prvi modeli DPF-a ugrađeni još osamdesetih godina, ugradnja ovog filtera postaje obavezna 2009 uvođenjem EURO 5 norme.

[metaslider id=”422″]

Tehnička rješenja i način rada filtera krutih čestica od početka se razvijaju u dva smjera. Većina automobilskih firmi počela je koristiti “suhe” DPF filtre, dok su Francuski proizvođači automobila (Renault, Peugeot, Citroen) su na tržište donijeli “mokre” FAP filtre.

Čemu služe DPF i FAP filteri krutih čestica

Niti jedan dizelski motor ne može u potpunosti spaliti smjesu goriva i zraka i zbog toga nastaju čestice koje se talože u obliku čađe, koja nastaje izgaranjem u dizelskom motoru. Filtar čestica čađe zaustavlja većinu čađe koja bi inače putovala ispušnim sustavom i izašla u atmosferu. Filter može zadržati određenu količinu čađe, ali ne veliku, te zbog toga mora proći proces koji se naziva regeneracija da bi se očistile naslage čađe unutar filtra. Kada čađa prođe proces regeneracije pretvara se u višestruko manju količinu pepela.

Razlika između DPF i FAP filtera

Osnovna razlika je u tome što FAP filteri sadrže spremnik i sustav za doziranje posebnih aditiva (tekućina Eolys ili drugi), čija je zadaća snižavanje temperature samozapaljenja čađe u filteru za oko 200 °C. U DPF filterima primjenjuje se suha metoda koja ovisi o ubrizgavanju goriva u ispuhu, koji ima zadaću podići temperaturu plinova i spaliti čađu.

Teoretski, zbog niže temperature samozapaljenja čađe, FAP filteri se pokazuju boljima i izdržljiviji su. U posljednjih nekoliko godina pojavili su se i aditivi za dizel gorivo (primjenjuju se izravno u rezervoaru goriva), koji se mogu primjenjivati u autima s DPF filterom, kako bi u njima snizili temperaturu samozapaljenja čađe.

Održavanje DPF/FAP filtera

Svaki filter, kako bi dobro radio i vršio optimalno filtriranje, potrebno je redovito čistiti kako ne bi došlo do zagušenja motora. Proces čišćenja filtera naziva se regeneracija, a izvodi se tako da se pod visokim temperaturama tretira sakupljena čađa te se na taj način pretvori u malu količinu pepela koja se odbaci iz sustava. Razlikujemo pasivnu i aktivnu regeneraciju.

Pasivna regeneracija

Tijekom dužih putovanja otvorenom cestom, dolazi do pasivne regeneracije. Za taj postupak nije potrebna intervencija upravljačkog uređaja motora (ECU). Zbog povišene temperature ispušnih plinova na dužim putovanjima (temperature između 350 i 500 °C), proces se polako i kontinuirano odvija unutar DPF-a čija je jezgra presvučena katalitičkim slojem platine. Katalitički presvučen DPF smješten je blizu motora, te je temperatura ispušnih plinova dovoljno visoka (500 °C) da se čestice čađe zapale. Zbog toga se čađa spali i pretvara u manju količinu pepela.

Aktivna regeneracija

Aktivna regeneracija je intervencija računala, kada izračunato taloženje čađe unutar DPF-a dosegne 45%. Procedura traje 5 – 10 minuta. Računalo motora poduzima mjere da bi se temperatura ispušnih plinova podigla iznad 600°C, a to su isključivanje recirkulacije ispušnih plinova i povećanje vremena ubrizgavanja koje uključuje i kratko ubrizgavanje nakon glavnog ubrizgavanja. Čestice čađe oksidiraju na ovoj temperaturi i pretvaraju se u pepel.

Prisilna regeneracija

Prisilna regeneracija DPF-a vrši se ručnim pokretanjem procesa regeneracije uz pomoć auto-dijagnostičkog uređaja. Prisilna regeneracija u pravilu se vrši dok je automobil u mirovanju, a napunjenost filtera čađom od 75% -95%. Kada napunjenost pređe 95% filter je potrebno zamijeniti.

Nakon procedure prisilne regeneracije DPF-a preporuča se izmjena ulja i filtera ulja pošto se tijekom regeneracije ubrizgava dodatna količina goriva u cilindre, a neuspješna regeneracija može završiti tako da se to gorivo ocijedi i pomiješa sa uljem u motoru te ga razrijedi.

Problemi prilikom regeneracije DPF-a

Kao što smo već ranije spomenuli, ako se čađa ne može samostalno zapaliti, ECU računalo inicira sagorijevanje (aktivna regeneracija). Nažalost, u većini automobila, vozač nema nikakvu informaciju o tome da se odvija zapaljenje filtera (ne pali se nikakva kontrolna lampica). Prema tome, vozač može slučajno prekinuti proces zapaljenja, zaustavivši se i isključivši motor.

Proces će se nastaviti kada se ponovno postignu uvjeti za regeneraciju; motor na radnoj temperaturi, brzina veća od 60km/h bez naglih dodavanja gasa ili kočenja. Ako ni tada uspješna regeneracija nije moguća taloženje čađe će se povećati. Na 50% napunjenosti čađom, računalo motora će nastaviti održavati maksimalne temperature ispušnih plinova na 600°C do 650°C da bi se potaknuo proces regeneracije. Ako je i nakon toga proces neuspješan, upalit će se signalna lampica za DPF na ploči s instrumentima.

Na 55% napunjenosti pali se signalna lampica DPF-a. Tada bi vozač trebao slijediti protokol u uputama za korištenje vozila. Ako se ova informacija ignorira i vozilo nastavi koristiti do 75% napunjenosti filtra bez uspješne regeneracije, upalit će se dodatne signalne lampice. U tom trenutku vlasnik vozila će primijetiti gubitak snage vozila.

Na 75% napunjenosti, regeneracija je još uvijek moguća uz korištenje dijagnostičkog uređaja koji pokreće prisilnu regeneraciju DPF-a. Kada napunjenost prijeđe 95%, potrebno je zamijeniti jedinicu DPF-a.

Kako prepoznati, da je vozilo započelo regeneraciju DPF-a

  • Odjednom se značajno poveća potrošnja goriva.
  • Povećavaju se okretaji motora, bez da vozač pritišće papučicu gasa.
  • Glasniji rad motora.
  • Mogućnost da računalo samovoljno pokrene stražnje brisače, uključi grijanje stražnjeg stakla ili druge dijelove opreme s ciljem većeg opterećenja motora.

Proces traje nekoliko minuta. Ako vozač primijeti da je taj proces započeo, trebao bi, ako je to moguće, ići na autocestu i voziti se njome nekoliko minuta. Ako to nije izvedivo – ne isključujte motor prije nego što proces završi.

Postoji li neki alat koji će mi pomoći oko održavanja DPF/FAP filtera

Kako smo u gornjem tekstu utvrdili najveći problem za DPF filtere je kratka gradska vožnja u kojoj vozilo teško postiže uvjete za pasivnu regeneraciju DPF-a. Također, prekinuti proces aktivne regeneracije koje je vozilo pokrenulo jer je “začepljenost” filtera dosegla kritičnu razinu može biti ubojita za ovu skupu komponentu. Da bi izbjegli prekidanje regeneracije i procjenili kada bi ona mogla biti pokrenuta možemo se poslužiti malim trikom.

Pošto većina vozila na ploći sa instrumentima ne nudi nikakve podatke u stanju DPF-a u tu svrhu možemo koristiti mobitel povezan sa dijagnostičkim priključkom automobila preko ELM327 bluetooth interfejsa.

Što nam treba? ELM327 adapter koji priključimo u OBDII konektor automobila i smartphone na koji je potrebno instalirati neku od aplikacija za ovu namjenu. Ovakvih aplikacija na Google Play trgovini ima mnoštvo pa ćemo navesti samo nazive nekih:

Malo detaljnije opise programa za kontrolu DPF-a te testove istih planiramo objaviti u nekom od budućih postova na KDijagnostika blogu pa nas nastavite pratiti!

7 komentara na “Što su DPF / FAP filteri i kako ih održavati

  1. Đuro Radaković napisao:

    Poštovani,
    kako saznati, odnosno gdje stoji podatak da je ugrađen DPF filter. Konkretno, posjedujem golf plus iz 2008 god. snaga motora 77 KW, 1.9 TDI
    Hvala

    1. Nemojte me 100% držati za riječ, ali mislim da ako ima oznaku bluemotion ima i DPF, a ako je obični TDI onda nema.

  2. Zoran Krnčević napisao:

    Sta znaci da katalizator radi ispod praga ucinkovitosti?
    Mini Cooper
    88 kw benzinac

    1. Znači da će najvjerojatnije biti potrebno zamjeniti katalizator, no pošto ovu grešku može uzrokovati i kvar ili kombinacija kvarova nekih drugih komponenti najbolje je da iskusni majstor pregleda vozilo.

  3. Mak napisao:

    Vozim VW vozila sa DPF-om, i nikada nisam uspio ostvariti pasivnu regerneraciju, jer jednostavno ne može da pređe vrijednost 200°C na izduvnim gasovima pod najvećim opterećenjem i visokim brzinama. Uvijek je aktivna regeneracija sa dodatnjim ubrizgavanjima ta koja riješava problem i podiže na 600°C. To podiže i potrošnju koja se ne boardu ne bilježi i na kraju imam odstupanja na stvarno natočenom gorivu preko 10%.
    Dodatno, moja regeneracija počinje uvijek na 100% začepljenja i onda silazi na 25%, traje nekih 10 min. Nikada mi se ni jedna lampica upozorenja nije prikazala, jer vodim računa.

  4. Adnan napisao:

    Na koliko predjenih kilometara se mijenja ulje(aditiv) u FAP filteru za Citroen vozila.

    1. U principu se dosipa kada se upali lampica. Pun rezervoar aditiva trebao bi trajati preko 100000 km

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)