OPĆENITO O AUTOMOBILSKOJ TEHNICI

FUEL TRIM ili podešavanje goriva

ltft stft kratkotrajno dugotrajno podešavanje goriva fuel trim

Jedno od standardnih očitanja (PID) koje možemo vidjeti kada je automobil spojen na OBDII dijagnostiku je FUEL TRIM. Ovo je vrlo važan i koristan parametar i dobro shvaćanje njegove funkcije može Vam pomoći u bržem dijagnosticiranju kvara, pa ćemo se u ovom tekstu pozabaviti njime i pokušati ga objasniti.

U osnovi FUEL TRIM je postotak promjene količine goriva u određenom vremenu. Da bi motor ispravno radio omjer smjese zrak:gorivo mora biti što bliže idealnom omjeru 14.7:1. Ako je smjesa siromašna onda je taj odnos poremećen i ima više zraka, a omjer je npr. 16 : 1. Takva smjesa povećava emisiju ispušnih plinova i temperaturu, smanjuje snagu motora te se javljaju detonacije u cilindru. Druga krajnost je bogata smjesa gdje je omjer zraka:goriva ili AFR (air/fuel ratio) manji od 14.7:1 npr. 12 : 1. Bogata smjesa obično smanjuje grijanje motora, povećava potrošnju goriva i povećava snagu do neke točke.  Kada je bogata smjesa prisutna duže vrijeme postoji mogućnost da se ošteti O2 senzor ili začepi katalizator.

Omjer zato mora ostati što bliže idealnom u svim uvjetima rada motora kao što su hladni start, vožnja u gradskoj gužvi i vožnja autocestom. Zbog toga motorni kompjutor (ECU) održava smjesu zrak:gorivo tako što fino podešava količinu goriva koja ulazi u motor. Kako ECU povećava i smanjuje količinu goriva, senzor kisika (lambda sonda) provjerava količinu kisika u ispuhu i ECU-u vraća informaciju.  Ovaj senzor možemo zamisliti kao oko motora koje neprestano prati smjesu kisika u ispuhu. Kada je motorni ECU u tzv. zatvorenom krugu, a senzor kisika javi da je smjesa siromašna vrši se korekcija povećavanjem količine goriva tako da se produži vrijeme u kojem injektor ubrizgava gorivo. Isto tako kada ECU dobije dojavu da je smjesa prebogata puls injektora se smanjuje i time ubrizgava manja količina goriva što dovodi do osiromašenja smjese zraka:goriva.

Ova promjena u količini goriva koje injektori kontrolirani ECU-om vrše da bi održavali ispravan omjer naziva se FUEL TRIM. Dakle ono što određuje FUEL TRIM u stvari je senzor kisika tj. Lambda sonda. Kratkoročni FUEL TRIM (short term fuel trim – STFT) odnosi se na trenutne promjene ubrizgane količine goriva i očitava se nekoliko puta u sekundi, dok se dugoročni FUEL TRIM (long term fuel trim – LTFT) dobiva kao promjene u kratkoročnom FUEL TRIM-u, ali kao  prosjek u dužem periodu vremena. Negativna vrijednost postotka FUEL TRIM-a znači da ECU smanjuje količinu ubrizganog goriva, dok pozitivne vrijednosti indiciraju da se količina goriva povećava.

Zamislite to ovako: Vozite se iz nizinskog dijela u planine. Kratkotrajno gledajući vaša nadmorska visina povećavati će se ali i smanjivati po nekoliko metara kako prolazite neravnom cestom prema vrhu planine, no dugotrajno gledajući vaša visina kroz duže vremensko razdoblje povećati će se za nekoliko desetina ili stotina metara. Isto je i sa FUELL TRIM-om. STFT predstavlja ove uspone i spuštanja od po nekoliko metara tj. u ovom slučaju regulaciju količine goriva u kratkom razdoblju, dok je LTFT postotak koji označava promjenu u dužem vremenskom razdoblju.

Normalno očitanje kratkotrajnog FUEL TRIM-a (STFT) obično je jednoznamenkasti broj negativnog ili pozitivnog predznaka koji se mijenja nekoliko puta u sekundi. Obično je on između -5 i 5, ali povremeno se može skočiti i na 8 ili 9 ovisno o učinkovitosti motora, starosti komponenti ili nekim drugim parametrima.

Dugotrajni FUEL TRIM (LTFT) se mijenja puno sporije i prikazuje prosječnu vrijednost u duljem razdoblju. On bi trebao biti blizu nule i mijenjati se polako, nekada čak biti i statičan.

Normalni prikaz FUEL TRIM

Normalne vrijednosti FUEL TRIM parametra

Očitanja STFT ili LTFT parametara u dvoznamenkastim vrijednostima u plusu ili minusu ukazuju na problem u korekciji goriva. Problem može biti u curenju na injektorima, neispravnosti na usisu zraka koja uzrokuje neispravno mjerenje količine zraka ili nešto slično. Na primjer ako lambda sonda očitava siromašnu smjesu zbog curenja zraka u usisnoj grani, ECU će povećavati količinu goriva da kompenzira omjer. Ovo povećavanje količine goriva nastaviti će se sve dok se smjesa ne dovede u idealan omjer.

FUEL TRIM - siromašna smjesa goriva

FUEL TRIM – siromašna smjesa

Za vrijeme ove korekcije očitanje STFT povećati će se do dvoznamenkastog pozitivnog broja dajući nam na znanje da ECU šalje previše goriva u cilindar za normalni rad. Nakon nekog vremena ova promjena će se odraziti i na LTFT parametar. Ukoliko je curenje zraka preveliko da bi ECU dodavanjem goriva kompenzirao smjesu i doveo ju u idealan omjer, STFT će nastaviti rasti dok ne dođe do granične vrijednosti (obično 25%). Tada ECU zabilježi grešku P0171 – previše siromašna smjesa. U suprotnom slučaju kada dođe do curenja goriva i kada smjesa postane previše bogata, a STFT pokazuje velike negativne vrijednosti ECU pali grešku P0172 – previše bogata smjesa.

FUEL TRIM - prebogata smjesa zraka:goriva

FUEL TRIM – bogata smjesa

Imajte na umu i to da ECU ne zna dali je senzor kisika ispravan ili ne. U slučaju da on krivo pokazuje bogatu smjesu, ECU će smanjivati količinu goriva. Motor će tako raditi na previše siromašnoj smjesi iako će lažno pokazivati da je smjesa prebogata i nakon što STFT dođe do maksimalne negativne vrijednosti zabilježiti grešku P0172  – previše bogata smjesa. Zbog toga kod dijagnosticiranja ovakvih grešaka nije dovoljno gledati samo kod greške već i pratiti što se događa sa STFT parametrom i naponom lambda sonde.

Pomoću slijedećih uređaja moguće je prikazati sve parametre spomenute u gornjem tekstu:

Scanmaster ELM univerzalna OBDII autodijagnostika

Nema na zalihi

90.00  uključen PDV
PROIZVOĐAČ

OEM AUTODIJAGNOSTIKA

MARKA VOZILA

ELM327 BT mini – autodijagnostika za ANDROID –

Na raspolaganju

15.00  uključen PDV
PROIZVOĐAČ

OEM AUTODIJAGNOSTIKA

MARKA VOZILA

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)